10. juli 2011

Det ender altid med en Ashford Model


Jeg har været rundt på diverse markeder for at støve gode spindefibre op. Udvalget i Danmark er desværre ikke så stort, så godt at vi kan vende snuden mod Sverige eller England.
Når man så ønsker en mindre portion af f.ex. alpaca, silke og cashmere i en blanding, så er det ikke lige at finde, så her kommer kartemaskinen eller håndkartere ind.


Min kartemaskine er en Ashford model. Hollandske Louet har også produceret en række kartemaskiner, men sådan en tiltrak ikke mig.
Alle bevægelige dele skal have godt med spinderokolie. Nogle bruger symaskineolie...
Justering af maskinen sker yderst sjældent. Falder skidtet fra hinanden, så skal man naturligvis reparere eller erstatte de defekte dele. Hvordan man ellers justerer den, synes jeg, ligger i brugen af den. Man skal kende maskinen og lærer dens finurligheder, så kan man bedre pejle sig ind på den. Det er noget med fingerspitzgefühl eller noget.
Drivremmen, den hvide gummi-dims, skal skiftet en gang, når den er blevet helt slatten.
Rens tromlen hver gang for fibre. Står den for længe og samler støv, så kan den finde på at sætte sig. Start den op igen langsomt. Og husk! olien.
Kør endelig småbitte findelte bundter af gangen igennem. Vej eventuelt de fibre, du måtte ønske at bruge op mod hinanden, f.ex. 10 gram alpaca, 10 gram silke og 10 gram cashmere. (Ca 30 gram pr batts, mere kan den ikke klare ad gangen.)
Jeg kører altid mine fibre igennem to gange. Trækker dem af i bundter, trækker dem lange, klar til at spinde, og ruller dem op i små snegle.
Den her kartemaskine er til fine vasket fibre. Jeg vil stærkt anbefale, at man holder uvasket fibre væk fra tromlen på grund af lanolinen...tromlen bliver smadret.
Ashford har udgivet en bog om drumcarders. Den bør læses, den er guld værd.

Ingen kommentarer: