3. februar 2012

Erfaring og den uldne

Rundt om i blogland bliver der skrevet om, at hjemmestrikkede sokker kryber eller filtrer efter maskinvask v/40 gr. C.
Hvis man går ud fra, at der er brugt strømpegarn med 75% uld og 25% nylon, så vil strømperne filtre en lille smule.
Er de superwashbehandlet, så kan de altså stadig finde på at filtre en lille bitte smule. (Min erfaring.)
Er der uld i, vil det altid reagere på varmt vand og filtre lidt.
Som udgangspunkt, så håndvask altid dine sokker i f.ex. flydende håndsæbe, skyl dem i masser af lunkent vand og hæng dem til tørre.
De eneste strømper, der ryger i min vaskemaskine, er strikket i Opal strømpegarn. De klarer både vaske og tørretumbleren. Alle andre - og der har været mange - bliver håndvasket.

1 kommentar:

Lea sagde ...

Jeg har stadig til gode at strikke strømper i Opal, men mon ikke jeg får det prøvet i år?

Mine (få par) hjemmestrikkede strømper i diverse strømpegarn vasker jeg i maskinen på uldprogram; kun det par, der er strikket i Mayflowers garn er filtet lidt - eller faktisk så meget at de måtte videre til en med mindre fødder end mig....