9. januar 2015

Hundekunster

Felix er en super dygtig hund, som elsker at lege. For ham er alt arbejde bare leg, så vi legede at tømme tørretumbler og lægge tøjet over i kurven. Det udløser godbidder og ros i rå mængder.
Herkules sad ude på sidelinjen og kunne ikke forstå, hvad alt palaveren gik ud på...og hvorfor storebror fik godbidder, men ikke Herkules...
Så Felix blev sendt ind i hans sofa, og Herkules/jeg startede så træning op.
Herkules har haft mange dårlige vaner, som jeg bare ikke gider at finde mig i. F.eks. at stå og gø for at få sin bold eller opmærksomhed. Hoppe op af os, når vi kommer ind af døren, snerre af Felix ved madtid mv.
Alt det er heldigvis stoppet ved hjælp af klikkertræning, konsekvent behandling mv.
Så i dag deltrænede vi gå rundt, og det endte så i den hele øvelse at gå på plads. Herkules kan gå på plads ved håndtegn. YES!!!
Deløvelse, talt kommando, ros.
Deløvelse, håndtegn, ros.
Heløvelse, håndtegn, ros.
Min foretrukne kommunikationsmåde er tegnsprog, for i hundens verden anses det ikke for god opdragelse, at man råber. En flokleder i hundens verden er stille, agtpågivende, yndefuld og alligevel parat til at forsvare sin flok.
Kommunikationen i en hundeflok eller ulveflok foregår netop ved at aflæse kropssproget og kropssignaler, hvorefter der reageres.
Jeg har haft hund siden 1975 (hosthost) og op til flere af gangen, så jeg kender lidt til hunde og deres væremåde...

Ingen kommentarer: